5 Features for Making Your Home The Ultimate Space for Entertaining Guests

In Bangladeshi culture, one of the deepest rooted traits of Bengalis is our hospitality when it comes to entertaining our guests- be it friends or family or distant acquaintances. We love sharing our values, our ideals, our surroundings and we love food. To make a get-together memorable it is also important to have a apartment set up that will make your guests feel right at home.

Here are 5 features that make a home a great place for hosting get-togethers.

A welcoming entryway

When a visitor arrives at your home, the first impression is registered at your apartment’s entrance, so make it warm as well as useful. But you do not need to overdo it. Keep it simple and functional instead. Place a seat or single chair. You can also hang photo frames to make the place inviting or hand a mirror to make the entryway bigger. If your apartment does not have an entryway, set up the space in closest proximity to function as your apartment’s entryway similarly.

Functional sitting arrangement

entertaining-guests

Make sure your living room has enough sitting space for all of your guests. If it is a big party such as family get together during Eid or such occasions then keep extra chairs for sitting arrangement. You can find some nifty folding tools that can be used either for sitting or serving appetizers and drinks to your guests.
You should ensure the arrangement of sofas and chairs is in a way that allows conversation to flow easily.

Consider lighting

A poorly lit living space can kill the mood and too much brightness may seem harsh. You should use the right balance to make your guests feel comfortable as well as provide clear vision to everyone in the room. Do not just stick to one form of lighting; having a variety in lighting can mitigate the monotony. For instance use floor lamps, table lamps, wall scones instead of traditional tube lights.

Take care of washroom

washroom

One of the neglected areas in apartment is the bathroom so make sure you take ample care to clean, decorate and refresh it up prior your guests’ arrival so they are left with a lasting impression. Place a bathroom mat and slipper for guests’ use. Also keep fresh towels, refill sanitizers and for some fragrance, you can use some floral bathroom freshener. You can also add a little vase on sink to enhance the décor. All of these will surely impress the visitors and make the visit all the more memorable.

Spruce up dining décor

dining

Your dining room is one of the vital areas when it comes to entertaining guests so make sure you bring out the best. Set up a formal dining with fine crockery and linens. Use neutral color scheme when setting up the décor and add a touch greenery to keep the apartment fresh and relaxing. If you have lots of guests then add extended tables or serving tables to set up a buffet and enjoy the hours roll by.

With these tips, you can host a memorable get together with your closed ones and enjoy quality time together. Let us know if you have any more helpful hints on how to entertain guests in your home on our comment section

******************************************************************

নিজের বাড়িকে মেহমানদের আপ্যায়ন করার সঠিক স্থানে পরিনত করার ৫টি উপায়

বাংলাদেশের সংস্কৃতির একটি প্রাচীন প্রথা হচ্ছে অতিথি আপ্যায়ন করা- হোক কোন চেনা পরিচিত বন্ধু, ফ্যামিলি অথবা অপরিচিত কেউ। আমরা আমাদের চিন্তাভাবনা, মতাদর্শ, চারপাশের সব কিছু অন্যদের সাথে ভাগাভাগি করতে ভালোবাসি এবং ভালোবাসি খাবার খেতে। গেট টুগেদার কে স্মরনীয় করে রাখতে নিজের বাসাকে গোছানো খুবই গুরুত্বপূর্ণ যাতে অতিথি সেটাকে নিজের বাসা মনে করে। এখানে হোস্ট হিসেবে গেট টুগেদারের জন্য নিজের বাসা গোছানোর পরিকল্পনার ৫টি বিষয় নিয়ে আলোচনা করা হয়েছে।

স্বাগত জানাবার প্রবেশপথ

যখন অতিথি আপনার বাসায় পৌছাবে, বাসার প্রবেশপথ দেখে সে খুশি হয়ে যেতে পারে যদি সেটাকে খুব সুন্দর এবং উপযেগী করে আপনি গুছিয়ে রাখেন। অতিরিক্ত কিছু না করে সাধারন কিন্তু কাজের করে যায়গাটাকে গুছিয়ে রাখুন। ছোট একটা চেয়ার রাখতে পারেন। কোন ফটো ফ্রেম ঝুলিয়ে রাখুন অথবা যায়গাটাকে বড় দেখাবার জন্য কোন আয়নাও রাখা যেতে পারে। আপনার বাড়িতে আলাদা কোন প্রবেশপথ না থাকলে ওই যায়গা গুলোতে কেবিনেট করে রাখুন, প্রবেশপথের মতই কাজ করবে।

বসার স্থান

আপনার লিভিং রুমে যেন অনেক লোক একসাথে বসতে পারে সে ব্যবস্থা করুন। যদি বড় কোন পার্টি যেমন ঈদের সময়ে ফ্যামিলির গেট টুগেদার হয় তাহলে আলাদা চেয়ার রাখা যেতে পারে সবার বসবার জন্য। কিছু ফ্যাশনেবল ফোল্ডিং চেয়ার আনা যেতে পারে যেগুলোতে চাইলে সবাই বসতেও পারবে অথবা চাইলে ওইগুলোর উপরে খাবার রেখে পরিবেশনও করা যাবে। তবে সোফা এবং চেয়ার গুলো এমনভাবে রাখা উচিৎ যাতে গল্প করার সময় সবাই সমানভাবে অংশগ্রহণ করতে পারে।

সঠিক আলোর ব্যবস্থা

একদম কম আলো অথবা অনেক বেশি আলোর বসবার স্থান অনেক সময়ে পার্টির বারোটা বাজিয়ে দিতে পারে তাই বসবার স্থানে আলোর সঠিক ব্যালান্স করে অতিথিদের আরাম দেবার দায়িত্ব আপনার, এবং সবার দিকেই সঠিক মাত্রায় আলো যেন পড়ে সেদিকেও খেয়াল রাখা উচিৎ। একি রকম আলোর ব্যবহার না করে নানা রকম আলো ব্যবহার করা যেতে পারে তাহলে একঘেয়েমি দূর হবে। যেমন সব সময়ে ব্যবহৃত টিউব লাইটের বদলে টেবিল ল্যাম্প, ফ্লোর ল্যাম্প, ওয়াল ল্যাম্প এগুলো ব্যবহার করা যেতে পারে।

ওয়াশরুমের যত্ন

বাড়ির অন্যদিক সাজাবার সময়ে বাথরুমের দিকে খেয়াল করা হয়ে ওঠেনা। কিন্তু অবশ্যই বাথরুমকে পরিষ্কার করে গুছিয়ে রাখা উচিৎ যাতে অতিথিরা সব ব্যপারে সন্তুষ্ট হয়েই বাড়ি ত্যাগ করে। বাথরুমে আলাদা ম্যাট এবং অতিথিদের জন্য স্যান্ডেল রাখুন। পরিষ্কার তোয়ালে, বাথরুমের আনুষংগিক জিনিস এবং সুগন্ধি বা বাথরুম ফ্রেশনার রাখুন। সিংকের উপর ছোট একটা ফুলদানীও রেখে বাথরুমকে সাজাতে পারেন। এগুলো দেখে অতিথিরা তাদের এই যাত্রাকে সব সময় মনে রাখবে।

ডাইনিং রুমকে আরো সুন্দর করা

ডাইনিং রুম খুবি গুরুত্বপূর্ণ একটা স্থান অতিথি আপ্যায়নের জন্য, সুতারাং এই অংশটুকুকে আরো সুন্দর করা উচিৎ। বাসন, থালাবাটি সহ অন্যান্য নিত্য ব্যবহারিক জিনিস গুলো ডাইনিং এর সাথেই রাখা যেতে পারে। নিরপেক্ষ রং ব্যবহার এবং সবুজের একটা ছাপ রাখলে ডাইনিং রুম ফ্রেশ এবং আরামদায়ক দেখাবে। যদি অনেক লোকের আমন্ত্রন থাকে সেক্ষেত্রে অতিরিক্ত কিছু টেবিল সেট করে বাফেট খাবারের আয়োজন করা যেতে পারে।

এই সব ছোট ছোট টিপসের মাধ্যমে হোস্ট নিমন্ত্রনকারী হিসেবে নিজের বাড়িকে অতিথি আপ্যায়নের জন্য স্মরনীয় করে তুলুন এবং একসাথে ভালো সময় কাটান।

যদি এই ব্যাপারে আপনার কাছে উপকারী কোন টিপস থেকে থাকে তবে নিচে আমাদের কমেন্ট বক্সে কমেন্ট করে জানান।