Top 5 Home Decorating Mistakes to Avoid

Although it doesn’t always require an expert to transform your home into a stunningly decorated home, being a novice can lead to silly home decorating mistakes which may cost you a fortune. Why not learn about top 5 common mistakes in decorating so you can avoid them and decorate your home like a pro?

Here is a list of 5 common home decorating mistakes which you can easily avoid with a bit of special care and planning.

top-5-home-decorating-mistake

Not having a clear vision

If you start interior work on your apartment without having a vision, chances are even if you have hired a professional interior designer, you will not be getting what you want. So think it through. Look at home décor magazines, browse online and accumulate references. The more you can communicate to the interior designer what you want, the better the end results are likely to be.

Not letting nature do its job

home decorating ideas

When decorating your home, one of the clear mistakes homeowners make is not considering if the room will be in sync with nature. Having a home decorated keeping in mind natural element like air and light will greatly enhance the overall décor as well as provide you with healthy living space. For instance make sure you don’t block natural light with unnecessary tall furniture or have a room over crowded with too many furniture which can make the room feel stuffy and small.

Not thinking of color scheme

When thinking of a color scheme for your apartment décor, make sure the color scheme is complementary and aesthetic. For instance do not just go for a repair job without considering fabrics, and other colorful elements of your apartment room. If you are thinking of a paint job consider choosing color palette that provides soothing ambience to the overall décor.

Not incorporating greenery

home decorating ideas

Most often an apartment contains plenty of luxurious features, furniture, accessories but it still looks bland without greenery. Even a small space can be enlivened if a small potted plant of greenery is placed somewhere.  However, make sure you buy plants that will thrive well inside apartments.

Forgetting less is more

You don’t need to spend a fortune to have a well-styled home. So think of a budget before you take up a project and look at the options available. Also instead of decorating entire home, break down each room and then decorate one by one. Remember there is no deadline you will have to meet up- it is your own home and it’s not running away anywhere.

With these tips and tricks on common decorating mistakes, you can be a smart and savvy interior designer of your own home.
You can also contact bti interior solutions for giving your home a stunning makeover or browse amikinee.com for accessories to spruce up your home décor.

**********************************************************************

বাড়ি সাজাবার যে ৫টি বড় ভুল এড়িয়ে যাওয়া উচিৎ

লেখক: তাসনিয়া তাজিন                           অনুবাদক: আহমেদ নাজিয়া

আপনার নিজের এপার্টমেন্টকে মনের মতো করে সাজাতে যদিও সবসময় বিশেষজ্ঞ হতে হয় না কিন্তু আপনার ছোট ছোট ভুলেও এপার্টমেন্টটির সাজ নষ্ট হতে পারে কিংবা ভবিষ্যতের জন্যে ক্ষতিকর হতে পারে। কিন্তু ৫ টি বড় ভুলের ব্যাপারে আপনার ধারণা থাকলে আপনি নিজেও একজন প্রফেশনালের মতো করেই এপার্টমেন্ট সাজাতে পারবেন। এখানে এমন ৫টি বড় ভুলের বিষয়ে আলোচনা করা হয়েছে যেগুলো বিশেষ যত্ন এবং পরিকল্পনা করে এড়িয়ে যাওয়া সম্ভব।

সুদূরপ্রসারী পরিকল্পনা না থাকা:

আপনার এপার্টমেন্টকে কিভাবে সাজাতে চান সেই সম্পর্কে আপনার নিজের যদি কোন পরিস্কার ধারণা না থাকে তাহলে যতোই ইন্টেরিয়র ডিজাইনার দিয়ে এপার্টমেন্টকে সাজান না কেন পরবর্তীতে যেমন টি চাইবেন তেমন টি পাবেন না।তাই আগেই চিন্তা করুন,বিভিন্ন ম্যাগাজিন পেপার পত্রিকার রেফারেন্স নিয়ে একটা খসড়া ধারণা বের করুন।

 পরিবেশ বান্ধব হওয়া:

এপার্টমেন্টকে সাজানোর আগে আমরা প্রায়ই ভুলে যাই যে আমাদের এপার্টমেন্টটি প্রকৃতির সাথে সামঞ্জস্যপূর্ণ কি না। এপার্টমেন্টকে সাজানোর পূর্বে প্রাকৃতিক ভাবে পর্যাপ্ত আলো বাতাস যাতায়াতের ব্যবস্থা এপার্টমেন্টে রয়েছে কি না সেই ব্যাপারে লক্ষ্য রাখতে হবে। এমনকি রুমে এমন সব ফার্নিচার দিয়ে ভরতি করা ঠিক না যেগুলো ঘরে আলো আসতে বাধা দেয় অথবা রুমকে অন্ধকার বা ছোট করে।

কালার স্কিম নিয়ে না চিন্তা করা:

এপার্টমেন্টটির রং নির্বাচনের সময় অবশ্যই লক্ষ্য রাখতে হবে যে রং গুলো বাড়িকে সুন্দর এবং প্রশংসনীয় করছে কিনা।পেইন্ট করতে চাইলে খেয়াল রাখবেন কালার প্যালেট ঘরকে জীবন্ত এবং স্নিগ্ধ করছে কিনা।

সবুজ গাছপালা না রাখা:

বেশিরভাগ সময় এপার্টমেন্টে অনেক দামী এবং ভালো মানের ফার্নিচার থাকলেও সেইখানে সবুজের কমতি দেখা যায়। এমনকি ছোট স্থানেও ছোট ছোট টবে গাছ লাগিয়ে এপার্টমেন্টকে প্রানবন্ত করে তোলা যায়।তবে অবশ্যই এমন টাইপের ছোট ছোট গাছ নির্বাচন করতে হবে যে গুলো এপার্টমেন্টের পরিবেশেও বেঁচে থাকবে।

কম মানেও বেশি এটা ভুলে যাওয়া:

একটি ভালো মানের, মনের মতো এপার্টমেন্টের জন্যে আপনাকে সারা জীবন অপেক্ষা করার দরকার নেই। কাজ শুরু করার আগে আপনার অর্থনৈতিক সক্ষমতা নিয়ে ভেবে নিন এবং তার উপরে ভিত্তি করে বিভিন্ন অপশন নির্বাচিত করে এপার্টমেন্ট সাজানোর পরিকল্পনা করুন। পুরো এপার্টমেন্ট একসাথে না সাজিয়ে একটি একটি করে রুম সাজানোর পরিকল্পনা করতে পারেন। আপনার নিজের এপার্টমেন্ট সাজানোর জন্যে আপনার হাতে অনেক সময় পাবেন সুতরাং ধীরে কিন্তু পরিকল্পনা করে, সকল ভুল এড়িয়ে সাজানোর চেষ্টা করুন।

সুতারাং এই ধরনের টিপস আপনাকে ভুল শুধরে সুন্দর একটি বাড়ি সাজাতে সাহায্য করবে।আপনি বিটিআই ইন্টেরিয়র সল্যুশনের মাধ্যমে অথবা আমিকিনি ডট কমে ব্রাউজ করে ঘর সাজাবার আইডিয়া নিতে পারেন।