4 Smart Minimalist Apartment Décor Ideas

We all like to think that there is no place like home, it is the one place where we come back every day after a long tiring day to tuck away all the worries of the world. However, if your home is not designed properly it can have drastic effect on your mood even without you being aware of it. The coloring of your room, the lighting, even arrangement of furniture can dampen your spirit. That is why proper apartment décor is an important factor not just for aesthetics purpose but also to keep your stress level at bay.

Consider simple lighting fixtures

In modern interior design, comfort and functionality are sought side by side by professional interior designers to create an environment that is conducive to your healthy living. For instance, insufficient lighting in a room can result in deterioration of your eye sight. On the contrary too much light is also harmful because of its glare effect on the eye. To attain the right balance, going minimalistic is the key. Ensure uniform lighting throughout the room that can be controlled according to your requirement to get the desired result. Instead of going overboard with fancy chandeliers, indulge in simple wall bracket lights, floor lamps or pendants hung from the ceiling.

Paint in soft colors

Neutral, simple colors like black and white or grey or cream will always be in vogue for apartment Décor and it’s not just because of their classic appeal. The use of lighter colors in your apartment makes it seem brighter, more open and spacious- all of which ultimately invigorate you and put you in a serene mood. To avoid monotonousness, you can apply a touch of vibrant colors, such as accents in lime green, pillows of sunshine yellow to make break even the neutral color scheme of your apartment. A minimalistic painted room allows your brain to take in the room as a whole instead of the juxtaposition of several bright colors that affect the eye.

Maintain symmetry for harmony

For those of you who have OCD regarding symmetry and maintaining uniformity in all things, you are in luck, because studies and famous interior designers agree that it is imperative to achieve harmony in your apartment interior decor. Symmetry affects our brain subconsciously and produces a calming effect. There’s nothing wrong with getting two similar lamps for your living room if that makes you happier and also spruces up the interior décor of your apartment.

Maximize space for functionality

If you have lived in an apartment for quite some time, you might have accumulated a copious amount of items. These not only overcrowd your apartment and destroy its decor, but also accumulate dust and germs which provide an unhealthy environment. So a simple apartment decorating tip when getting furniture or accessories is to remember that less is more. Go minimalistic on your apartment décor with furniture that are multifunctional and space-friendly.

There is beauty in simplicity that grandeur cannot produce. The key is to use the right elements that are suited for your apartment Décor. So show off your minimalistic streak and decorate your apartment in a way that resonates with your personality.

You can also consult bti interior solutions for creating the home you have always desired.

অ্যাপার্টমেন্ট সাজানোর ৬টি সহজ স্মার্ট উপায়

অনুবাদক: তামান্না রেজা

আমারা সবাই মনে করি যে আমাদের বাসার মত স্থান আর হয় না, এটি সেই জায়গা যেখানে প্রতিদিন আমরা ক্লান্তিকর দিন শেষে ফিরে আসি পৃথিবীর সমস্ত দুশ্চিন্তা থেকে দূরে থাকতে। তবে, আপনার বাসা যদি ঠিকমত সাজানো না থাকে, তাহলে তা অজান্তেই আপনার মেজাজের উপর তীব্র প্রভাব ফেলে। আপনার ঘরের রং, আলো, এমনকি আসবাবপত্রের বিন্যাসও আপনার উৎসাহকে নিরস করে দিতে পারে। সেই জন্য অ্যাপার্টমেন্টের সঠিক সাজসজ্জা খুবই গুরুত্বপূর্ণ, আর তা শুধু নান্দনিক প্রয়োজনের কারনেই নয়, বরং আপনাকে মানসিক চাপ থেকে দূরে রাখার জন্যেও।

সাধারন আলোকে বিবেচনা করুন

আধুনিক ইন্টেরিয়রে ডিজাইনাররা স্বাচ্ছন্দ্য এবং বৈচিত্র্য উভয়কে পাশাপাশি রেখে ঘরে এমন একটি পরিবেশ সৃষ্টি করে যা আপনার সুস্থভাবে বেঁচে থাকার সহায়ক। যেমন, ঘরে অপর্যাপ্ত আলো আপনার চোখের ক্ষতি করতে পারে। অপরদিকে, অতিরিক্ত আলোর তিব্রতাও চোখের জন্য ক্ষতিকর। ঘরের আলো যেন সবদিকে সমানভাবে জ্বালানোহয়, যাতে আপনার প্রয়োজন অনুসারে সেগুলো নিয়ন্ত্রন করতে পারেন। উপরে ঝাড়বাতি না লাগিয়ে সাধারন ব্র্যাকেট লাইট, ফ্লোরল্যাম্প বা ঘরের ছাদ থেকে পেন্ডেন্ট ঝুলিয়ে আপনার শখটি পূরণ করতে পারেন।

হালকা রঙে ঘর রাঙান

প্রশমিত, সাদামাটা রঙ যেমন সাদাকালো বা ধূসর আর ক্রিম অ্যাপার্টমেন্টের ইন্টেরিয়র সাজাতে সবসময় জনপ্রিয় এবং সেটা শুধু তাদের অতুলনীয় আবেদনের জন্য নয়। হালকা রঙের ব্যবহারে আপনার অ্যাপার্টমেন্টটি আরো উজ্জ্বল, খোলামেলা ও প্রশস্ত দেখায়, যা আপনাকে প্রাণবন্ত করে তোলে এবং প্রশান্তি দেয়। একঘেয়েমি কাটাতে আপনি উজ্জ্বল রং যেমন, লেমনগ্রিন, বালিশে উজ্জ্বল হলুদ ব্যবহার করতে পারেন। হালকা রং আপনার মস্তিষ্ককে পুরোপুরি ঘরেই রাখে, অন্যদিকে নানা রকম উজ্জ্বল রং আপনার চোখের উপর প্রভাব ফেলে।

প্রশান্তির জন্য ভারসাম্য বজায় রাখুন

সাদামাটা বাস করার যে সৌন্দর্য আছে, তা আড়ম্বড়তায় নেই। আর তার উপায় হচ্ছে সঠিক উপকরন দিয়ে আপনার বাসার অভ্যন্তর সাজানো। তাই আপনার ঝলক দেখান আর আপনার অ্যাপার্টমেন্টকে এমনভাবে সাজান যেন তা আপনার ব্যক্তিত্বকে প্রতিফলিত করে। স্বস্তির জন্য ভারসাম্য বজায় রাখুন যাদের সবকিছুতে ভারসাম্য এবং মিলিত রূপ বজায় রাখা নিয়ে শুচিবায়ু আছে, তারা ভাগ্যবান, কারন গবেষনায় দেখা গেছে এবং ইন্টেরিয়র ডিজাইনাররাও একমত যে, আপনার বাসস্থানটি সাজিয়ে রাখা প্রশান্তি আনার জন্য অপরিহার্য। সামঞ্জস্যতা আপনার মস্তিষ্কে প্রভাব ফেলে এবং শান্তির প্রসার ঘটায়। আপনার লিভিংরুমে দুটি একই প্রকার ল্যাম্প রাখলে ভুল হবে না, যদি তা আপনাকে খুশি করে, এবং অ্যাপার্টমেন্টের সৌন্দর্যও বাড়ায়।

স্বল্প স্থানকে ভালোভাবে ব্যবহার করুন

যদি আপনি অনেকদিন যাবৎ একটি অ্যাপার্টমেন্টে বাস করেন, তাহলে হয়তো একই ধরনের বস্তু আপনার কাছে একাধিক আছে। এটি শুধু আপনার অ্যাপার্টমেন্টে কোলাহল আর সজ্জা নষ্টই করে না বরং ধুলোবালির মাধ্যমে জার্ম ছড়ায়। তাই আসবাবপত্র বা অন্যান্য কিছু কেনার আগে মনে রাখতে হবে, অতিরিক্ত কিছু ভালো নয়। তাই এমন আসবাবপত্র কিনুন যা মাল্টিফাংশনাল এবং স্থানও কম নষ্ঠ করে।

সাদামাটা বসবাস করার মধ্যে যে সৌন্দর্য আছে, তা আড়ম্বড়তায় নেই। আর তার উপায় হচ্ছে সঠিক উপকরন দিয়ে আপনার বাসার অভ্যন্তর সাজানো। তাই আপনার সাদামাটা সজ্জার ঝলক দেখান আর আপনার অ্যাপার্টমেন্টকে এমনভাবে সাজান যেন তা আপনার ব্যক্তিত্বকে প্রতিফলিত করে।

আপনার স্বপ্নের অ্যাপার্টমেন্টটি সাজাতে বিটিআই ইন্টেরিয়র সল্যুশন এর সাথে যোগাযোগ করতে পারেন।