5 Must Have Accessories for your Living Room

A well-decorated living room is based on several factors such as color scheme, furniture choice, furniture arrangement and so on but no decoration is complete without the additional touches- and that is where the accessories come in. Accessories are the finishing touches that bring life to the painting. Although accessories may differ vastly depending on your personal taste and style, here are 5 common accessories that every living room must have!

Throw pillows for your sofa

Living room accessories

Although a sofa can be a standalone statement furniture piece to determine your living room décor, it needs the extra throw pillow for comfort and style. In fact, no matter how comfy your sofa piece is adding a throw pillow can increase your comfort level vastly and at the same time add elegance to your living room. You can choose from a vast range of throw pillows of different color, fabrics and patterns to suit your sofa and this can be changed easily according to seasons. The colors do not always have to match with sofa color scheme; you can also add contrast with a different color or pattern to increase vibrancy of the room. You can choose from floral prints to checkered ones to simple monochromatic ones to decorate your living room. You can visit any home décor shop to find reasonably priced throw pillows or choose fabrics and then tailor it for your sofa.

Something natural

Every living room requires a natural touch for bringing it alive. Incorporate greenery in the form of money plants or if you can, then get some fresh flowers and put them in a vase on center table or side table. Floral arrangements add a breath of fresh air in your living room décor. No matter what color your living room is you cannot go wrong with colorful, vibrant flowers.

Wall-art

5-must-have-accessories-2

 

Nothing dulls a living room décor than an empty canvas of wall begging to be filled up with a painting, photograph or wall art. You can choose whichever you like. Personally, I am an art lover so my living room is filled with arts of tranquil, scenic beauty reminiscent of nature. They do not always have to be expensive art pieces from renowned artists but can be from aspiring, talented artists trying to make a mark. Or if you love taking pictures then frame them in your living room wall to display the cherished moments.

Extra lighting

Lighting in a room is often a neglected element of décor but tweaking it can do wonders to increase the aesthetics of your living room décor. Instead of having common lighting fixtures such as wall lamps, ceiling pendants or chandeliers, add a table lamp on side table or floor lamp. These are great to create a cozy atmosphere in your living room. You can even add candles and place them on stylish candle holders to increase the elegance but make sure you keep them on surfaces where they cannot be disturbed or dropped to prevent untoward accidents.

Miscellaneous

accessories-for-living-room-3

 

Apart from the above mentioned accessories you can also decorate your living room with a vast choice of items figurines, vases, statement pieces and so on. You can choose from different size, shape figurines of different materials from ceramic to bronze to unconventional materials. Choose the size according to your room size and space. For instance, for small spaces it is best to choose small figurines and adorn them on shelves or if you have large space, then get a medium sized one to place on a side corner of the room. You can also get tall vases and pots and decorate them with artificial flowers. The choices are endless.

At the end of the day, when you come back to your living room for unwinding after a long tiring day, the décor should inspire and relax you, so choose accessories that create that kind of décor. You can visit amikinee.com for stylish accessories for your apartment.

 

**********************************************************************

ড্রইংরুম সাজানোর জন্যে পাঁচটি অত্যাবশ্যক জিনিস

লেখক: তাসনিয়া তাজিন                           অনুবাদক: আহমেদ নাজিয়া

একটি সাজানো গোছানো লিভিং রুমের পেছনে কালার স্কিম, ফার্নিচার চয়েজ, ফার্নিচার এরেঞ্জমেন্টের মতো কয়েকটি বিষয় যেমন কাজ করে তেমন ভাবে কিছু অতিরিক্ত জিনিসও আছে যেগুলো লিভিং রুমের সাজকে পরিপূর্ণ করে। একটি ছবিতে শিল্পীর তুলির শেষ আঁচড় একটি ছবিকে যেমন জীবন্ত করে তুলে ঠিক একইভাবে এই সব সাজানোর উপকরণ আপনার ড্রইং রুমকে জীবন্ত করে তুলে। যদিও আপনার ব্যাক্তিগত পছন্দের উপরের নির্ভর করে এই সব জিনিস ভিন্ন হতে পারে। এখানে ড্রইং রুমের পাঁচটি একসেসরিস নিয়ে আলোচনা করা হলো:

সোফার বালিশ

যদিও সোফা নিজেই আপনার ড্রইং রুমের জন্যে সুন্দর একটি ফার্নিচার কিন্তু এতে আরাম ও স্টাইলিশের জন্য কয়েকটি ছোট বালিশ যোগ করা যেতে পারে। যতো আরামের সোফাই হোক না কেন সোফাতে রাখা অতিরিক্ত বালিশ আপনার সোফা ব্যবহারকে যেমন আরামদায়ক করবে তেমনি লিভিং রুমের পরিবেশকে আরো সুন্দর করে তুলবে। সোফার সাথে ম্যাচিং করে বালিশের কাপড়ের রং পছন্দ করতে পারেন এবং বিভিন্ন ঋতুতে বিভিন্ন ধরনের রং এর বালিশও ব্যবহার করতে পারেন। সবসময় হুবুহু সোফার সাথে বালিশের রঙ ম্যাচিং না করে বরং আপনার রুমের সৌন্দর্য্যকে নতুন মাত্রা দিতে সোফার সাথে কন্ট্রাস্ট করেও বালিশের রং ব্যবহার করা যেতে পারে। ফ্লোরাল প্রিন্টের থেকে চেক কাপড় দিয়েও সাজানো যেতে পারে। আপনি যে কোন হোম ডেকোর দোকানে কম দামে বালিশ কিনতে পারেন অথবা কাপড় কিনে বানিয়েও নিতে পারেন।

প্রাকৃতিক কিছু

প্রত্যেক লিভিং রুমে প্রকৃতির কিছু ছোঁয়া থাকা উচিৎ যেটা ঘরটাকে জীবন্ত করে তুলবে। হয় ছোট সবুজ গাছ লাগান না হয় গাছের ফুল এনে সেন্ট্রাল টেবিল বা সাইড টেবিলের ফুলদানিতে রাখুন। এতে ঘরে সতেজ হাওয়া পাবেন। ঘরের রং যাই হোক না কেন ফুল ঘরকে প্রানবন্ত এবং রঙিন করে তোলে।

ওয়াল আর্ট

একটি ফাঁকা দেয়াল পুরো ঘরকে নিস্তেজ করে তোলে। দেয়ালকে ফটোগ্রাফি, আর্ট ইত্যাদি দিয়ে সাজানো যায়। আপনি আপনার পার্সোনালিটি অনুযায়ী ঘরকে পেইন্টিং দিয়ে সাজাতে পারেন। ছবি গুলো দামি বা কোন নামকরা শিল্পীর না হয়ে যদি ট্যালেন্টেড কোন শিল্পীর হয় সেটাও আলাদা সৌন্দর্য বহন করে। আপনি যদি নিজে প্রচুর ছবি তুলতে পছন্দ করেন তাহলে নিজের ছবি দিয়েও লিভিং রুম সাজাতে পারেন।

বাড়তি লাইটিং

লাইটিং এর উপর যদিও গুরুত্ব কম দেওয়া হয় কিন্তু সুন্দর লাইটিং করে ঘরের ডেকোরেশনের সৌন্দর্য্য বাড়ানো যায়। ঘরের কমন লাইটিং যেমন ওয়াল ল্যাম্প, সিলিং পেন্ডেন্ট এর বদলে টেবিল ল্যাম্প অথবা সাইড ল্যাম্প, ফ্লোর ল্যাম্প দিয়ে ঘর সাজানো যেতে পারে। কিছু মোমবাতি এবং সাথে মোমবাতি রাখার স্টাইলিশ মোমবাতি হোল্ডার দিয়ে ঘরকে আলাদা সৌন্দর্য্য আনতে পারেন। সেক্ষত্রে মোমবাতি এক্সিডেন্টে হুট করে পড়ে যাবার চান্স ও কমে যায়।

অন্যান্য জিনিস

এগুলো ছাড়াও আপনি আপনার পছন্দ অনুযায়ী জিনিস দিয়েও লিভিং রুম সাজাতে পারেন। নানা আকার, রং সাইজের ব্রোঞ্জ, সিরামিকের জিনিস কিনে ঘর সাজানো যায়। তবে রুমের সাইজের উপর বিবেচনা করে জিনিস কেনা উচিৎ। যেমন বিশাল যায়গা থাকলে বড় সেলফ এবং জায়গা ছোট হলে ছোট টেবিল বা কর্ণার টেবিল দিয়ে সাজানো যেতে পারে। আপনি লম্বা ফুলদানিতে কৃত্রিম ফুল দিয়েও লিভিং রুম সাজাতে পারেন। আপনার হাতে অফুরন্ত সুযোগ রয়েছে মনের মতো ঘর সাজানোর। সারাদিনের কাজের শেষে যখন বাড়িতে আসবেন তখন বাড়ির এই সাজ আপনাকে রিল্যাক্স করতে সাহায্য করবে সুতরাং নিজের পছন্দ অনুযায়ী জিনিস কিনুন। আপনি আমিকিনি ডট কমে ব্রাউজ করে আপনার এপার্টমেন্ট এর জন্য  স্টাইলিশ জিনিস কিনতে পারেন।