How to Decorate Your Home for Pohela Boishakh

The Bengali New Year is just around the corner. It is a joyous time for us Bengalis to celebrate and welcome a new year with Bengali food and folk songs. Along with adorning yourselves in beautiful red-white saree or punjabis, why not take this time and add a flavor of festivity to your home too? With our rich culture, it does not take much effort to give your home the Bengali twist. Read on to find out how you could decorate your home in Bengali style and create a stunning atmosphere for your visitors:

Adds colors with traditionally drawn alponas

If you are fond of painting , draw traditional styled alponas at the entrance to greet visitors with a splash of color. If you have little ones at home, you can involve them in the activity too to make it more fun. However, make sure you use colors that would be easy to wash off, once the festival is over.

Light candles or hang lanterns

Candles are a perfect addition to any home décor to transform the ambience of a normal room and turn it into an alluring atmosphere. You can find scented candles to add a zest of freshness to your home. If you want something more attractive than candles, you can also go for lanterns and hang them to create a cozy nook where visitors can sit and relax.

Comfortable sitting arrangement

If you have lots of visitors coming in and not enough space, forget the chairs and sofas. You can easily create a comfortable sitting arrangement by utilizing your floor space with a blanket. Cover it up with a traditional handicraft bed sheet and pillows to make it cozy and comfortable for your friends and relatives.

Add flowers

Flowers are popular in home décor for their vibrancy and freshness. Instead of placing a bunch of freshly cut flowers in a vase, try adding floral arrangements to your home décor. They are sure to spruce up your home for the Pohela Boishakh celebration. From common yellow marigolds to red roses to rare orchids, you can have your own favorite to adorn your home with.

Small things matter

The little things make a lot of difference when it comes to creating a warm atmosphere for celebrating. For instance, when your visitors arrive, instead of serving them in modern chinaware, go rustic with earth ware plates and pots or if you can manage, serve up yummy Bengali dish on a simple banana leaf.

The Pohela Boishakh has been embedded in our culture since ages. Even in today’s modern era, it is both fun and a thing to be appreciated that we still remember our roots. So let’s celebrate this Pohela Boishakh with colors and music that sync with our Bengali nature and décor your home in Bengali flavor with our easy tips.

——————————————————————————————————————————–

পহেলা বৈশাখে ঘর সাজাবেন যেভাবে

বাংলা নতুন বছরের আর মাত্র কয়েক দিন বাকি। আমরা বাঙালিদের জন্য লোক গান আর বাংলা খাবার দিয়ে নতুন বছরকে স্বাগত জানানো আর উদযাপন খুব আনন্দের ব্যাপার। লাল সাদা শাড়ি আর পাঞ্জাবিতে আমাদের নিজেদের সাজানোর সঙ্গে সঙ্গে আমাদের ঘরদোর কেনইবা এই উতসবের বাইরে থাকবে। আমাদের সমৃদ্ধ বাঙালি সংস্কৃতির ছোয়া দেয়া এক্ষেত্রে কঠিন কিছু না। এদিন যেভাবে বাঙালি কায়দায় ঘর সাজিয়ে আপনার অতিথিদের চমকে দিতে পারেন সেরকম কিছু টিপস তুলে ধরা হল।

ঐতিহ্যবাহী আল্পনা দিয়ে রাঙান

আপনার যদি পেইন্টিংয়ের প্রতি বিশেষ রুচি থাকে তবে বাসায় ঢোকার যায়গাটিতে ঐতিহ্য ফুটিয়ে তোলে এমন আলপনা একে অতিথি আমন্ত্রণের ব্যবস্থা করতে পারেন। বাসায় যদি ছোট বাচ্চা থাকে তাহলে তাদেরকেও এই কাজে লাগিয়ে দিতে পারেন। এতে তারা খুব আনন্দ পাবে। তবে খেয়াল করে এমন রঙ ব্যবহার করুন যা উতসব শেষ হওয়ার সঙ্গে সঙ্গে সহজেই ধুয়ে ফেলা যায়।

মোমবাতি ও লন্ঠনের ব্যবহার করুন

সাধারণ একটা ঘরের পরিবেশকে আকর্ষণীয় করে তুলতে মোমবাতি গৃহসজ্জার মোক্ষম উপাদান। এক্ষেত্রে বিষটিকে আরো মোহনীয় করে তুলতে সুগন্ধিযুক্ত মোমবাতিও ব্যবহার করতে পারেন। আর ঘরটিকে যদি আরো আকর্ষণীয় করতে চান তবে অতিথিদের বসার যায়গার চারপাশে লন্ঠনও ঝুলিয়ে রাখতে পারেন।

বসার ব্যবস্থা

যদি এমন হয় যে আপনার প্রচুর অতিথি আর বসার যায়গার সংকট তবে সোফা বা চেয়ারের কথা ভুলে যান। আপনি সহজেই আপনার ঘরের মেঝেকে একটি চাদর দিয়ে বসার যায়গায় পরিণত করতে পারেন। হাতে নকশা করা একটি বড় বিছানার চাদর আর বালিশ দিয়ে সবার আরামদায়ক বসার যায়গা তৈরি করে নিতে পারেন।

ফুল ব্যবহার করুন

সতেজতা আর রঙের কারণে অন্দর সজ্জায় ফুল জনপ্রিয়। ফুলদানির মধ্যে একগোছা টাকটা ফুল না রেখে সাজ সজ্জার সবখানেই ফুল ব্যবহার করতে পারেন। এটা নিশ্চিতভাবেই পহেলা বৈশাখের জন্য আপনার ঘরের আবহটাকে এগিয়ে দিবে। খুব সাধারণ হলুদ গাঁদা থেকে শুরু করে লাল গোলাপ বা বিরল অর্কিড পর্যন্ত আপনার পছন্দের যেকোন ফুল দিয়েই এই সাজ সজ্জার কাজটি করতে পারবেন।

ছোট ছোট যিনিসগুলোর দিকে নজর দিন

উতসবে-পার্বনে অনেক সময় খুব ছোট ছোট বিষয়গুলোরও গুরুত্বপূর্ণ ভূমিক থাকে। যেমন ধরুন যখন আপনার অতিথিরা এসে পৌঁছবেন তখন আধুনিক চীনামাটির যিনিসপত্র বাদ দিয়ে সম্ভব হলে মাটির পাত্র ব্যবহার করতে পারেন। সুস্বাদু বাংলা খাবার সাধারণ একটা কলাপাতার ওপরও পরিবেশন করতে পারেন।

অনেক প্রাচীনকাল থেকেই পহেলা বৈশাখ আমাদের সংস্কৃতির সঙ্গে অঙ্গাঅঙ্গিভাবে জড়িয়ে আছে। এমনকি আজকের আধুনিক যুগেও এটা একই সঙ্গে আনন্দের ও আমাদেরকে শেকড়ের সঙ্গে যুক্ত করে। তাই আসুন এই পহেলা বৈশাখ উদযাপন করি আমাদের ঐতিহ্যের সঙ্গে মিল রেখে ঘর সাজিয়ে ও চিরায়ত বাংলা গান আর রঙে।

Save