Importance of Soil Testing

When building a new home, one of the essential testing for your construction site is to ensure that the soil is of right quality,which is where soil testing comes in. Soil testing involves testing to determine chemical and geological properties of the soil. Without a soil test, no matter how much technologically advanced real estate solutions you use, your building structure will not be sound and can collapse.

How it is carried out?

Soil test is carried out by extracting soil from the location of the project through drilling bore holes. This soil sample is then sent to laboratories that carry out relevant tests on the sample including its pH, chemical properties, moisture content, etc. The reports are inspected by structural engineers who determine if the soil type is indeed suitable for construction or needs modification.

The soil test is carried out in the preliminary stages of construction to ensure smooth construction process as well as obtainingpermission from the right authority for construction purpose.

Why soil testing is important?

Soil testing is primarily important to ensure the quality of your construction as well as the safety of the structure. The soil type varies from location to location as well as from layer to layer- all of these are important to determine reactivity of the soil. The reactivity of the soil basically refers to soil reaction under certain conditions such as if the soil is static or contains expansion or contraction properties or if the soil contains chemicals that can diminish longevity of a building structure. The soil testing is of crucial importance, especially when constructing multi-storied buildings to reduce future risks of building collapse during earthquakes.

What soil testing determines?

It helps to find out load sustenance of soil through its bearing capacity which is needed to determine number of storeys that can be built.

When soil testing is carried out before laying foundation it can also predict future foundation problems and minimize cost as well as ensure that the project is constructed on time.

The soil testing also ensures if your building can have a basement and if so, are there any risks associated with it?

Proper soil testing provides structural engineers to make or plan design changes according to ensure the project is feasible.

It also provides solutions and guides construction techniques to ensure the building structure is safe and sound.

Prior to undertaking any construction project, it is important to ensure that soil testing of the construction site has been done. No matter how great a construction plan might look, the safety and longevity of your building structure is hinges greatly on the soil type. Proper soil testing helps you to determine soil quality and makes you aware of any construction limitations. So before buying a home, make sure that you ask your developer or seller, if proper soil testing has been carried out.

At bti, before building a structure, soil testing is carried out by professionals, which is part of our quality control in ensuring that our construction quality is of top notch. Apart from these bti follows BNBC code and other rules and regulations to make certain our structures are safe and sound for you and your family.

******************************************************************************************

মাটি পরীক্ষার গুরুত্ব

লেখক: তাসনিয়া তাজিন                                                                                                                                   অনুবাদ: ফারজিয়া হক

যখন একটি স্থাপনা তৈরী করা হয় তখন অন্যতম প্রয়োজনীয় পরীক্ষা হচ্ছে মাটি পরীক্ষা যার মাধ্যমে মাটির গুনাবলী সঠিক পরিমানে আছে কীনা তা যাচাই করা হয়। মাটি পরীক্ষার মাধ্যমে মাটির রাসায়নিক ও ভূতাত্বিক গুনাবলী যাচাই করা হয়। মাটি পরীক্ষা ব্যতীত আপনার স্থাপনা মজবুত হবে না এবং যত উন্নত ব্যবস্থাই থাকুক না কেন তা ধ্বসে পড়ার সম্ভাবনা থাকে।

এটা কীভাবে করা হয়?

স্থাপনার স্থান থেকে গর্ত করে কিছু মাটির নমুনা নিয়ে মাটি পরীক্ষা করা হয়ে থাকে। এই নমুনা গবেষনাগারে পাঠানো হয় এবং সেখানে পি-এইচ, রাসায়নিক উপাদান, আর্দ্রতা ইত্যাদি পরীক্ষা করা হয়। এই প্রতিবেদন প্রকৌশলী দ্বারা যাচাই করা হয় এবং মাটি স্থাপনার জন্য উপযুক্ত কিনা এবং কোন রূপান্তর প্রয়োজন হলে তা নির্ধারন করা হয়।

স্থাপনার বৈধ অনুমতি পাওয়া এবং দ্রুত নির্মান কাজের জন্য স্থাপনার প্রথম দিকেই মাটি পরীক্ষা করা হয়।

মাটি পরীক্ষা কেন গুরুত্বপূর্ন?

স্থাপনার নিরাপত্তা এবং নির্মান কাজের মান ধরে রাখার জন্য মাটি পরীক্ষা গুরুত্বপূর্ন। স্থান ভেদে এবং স্তর ভেদে মাটির প্রকৃতি ভিন্ন হয়, মাটির প্রতিক্রিয়া বোঝার জন্য এসবই গুরুত্বপুর্ন। মাটির প্রতিক্রিয়া বলতে সাধারণত বোঝানো হয় যে মাটি স্থিরধর্মী নাকি এর পরিবর্তন সাধন হতে পারে, মাটিতে ক্ষতিকারক কোন রাসায়নিক আছে কী না ইত্যাদি। ভবিষ্যতে ভূমিকম্পের সময় নিরাপত্তার জন্য বহুতল ইমারত নির্মানে মাটি পরীক্ষা খুবই গুরুত্বপূর্ন।

মাটি পরীক্ষা কী নির্ধারন করে?

এটা মাটির ভার বহন ক্ষমতা নির্ধারন করে তাই কত তলা ইমারত নির্মান হবে তা নির্ধারণে এটা প্রয়োজন।

ভিত্তি স্থাপনের আগে মাটি পরীক্ষা করা হলে তা ভবিষ্যতের বিভিন্ন সমস্যা থেকে মুক্তি দেয় এবং সঠিক সময়ে কাজের নিশ্চয়তা প্রদান করে।

ভবনে কোন বেজমেন্ট থাকলে তাতে কোন ঝুঁকি রয়েছে কি না তাও জানা যায় মাটি পরীক্ষার মাধ্যমে।

সঠিক মাটি পরীক্ষার মাধ্যমে স্ট্রাকচারাল ইঞ্জিনিয়ার পরিকল্পনা মাফিক নকশা নিশ্চিত করার পর প্রয়োজনে নকশা পরিবর্তন করতে পারে।

এটা ভবনের নিরাপত্তার জন্য নির্মান কৌশলে সঠিক দিক নির্দেশনা দেয়। যে কোন ভবনের নির্মান কাজের পূর্বে মাটি পরীক্ষা নিশ্চিত করাটা জরুরী। নির্মান কৌশল যত বড়ই হোক না কেন, ভবনের নিরাপত্তা ও টেকসই হবে কিনা তা নির্ভর করে মাটির প্রকৃতির উপর। সঠিক মাটি পরীক্ষা মাটির গুনাবলী এবং নির্মান কাজের সীমাবদ্ধতা দূর করতে সাহায্য করে। সুতরাং বাড়ি কেনার আগে ডেভলপার বা নির্মাতা প্রতিষ্ঠান থেকে মাটি পরীক্ষার ব্যাপারে নিশ্চিত হোন।

বিটিআই তে আমরা যে কোন স্থাপনা তৈরীর আগে দক্ষ কর্মীদের মাধ্যমে মাটি পরীক্ষা নিশ্চিত করে থাকি, এটা আমাদের মান নিয়ন্ত্রনের একটা অংশ যা উচ্চমানের নির্মান কৌশল নিশ্চিত করে। এছাড়া বিএনবিডি কোড এবং অন্যান্য নিয়মনীতি কঠোর ভাবে মেনে চলা হয় যেন আমাদের স্থাপনা আপনি এবং আপনার পরিবারের জন্য নিরাপদ হয়।