5 Stylish Ways to Spruce Up your Windows – Window Treatment Ideas

Window treatments are an essential component for your apartment interior decor. Without covering your apartment windows, your room feels bare, as if it lacks something. Your window treatments have multiple functions such as controlling amount of light and heat permeating your room, providing privacy, as well elevating the aesthetic of your interior décor. Adding window treatments in your home is a fun way to bring in texture, pattern, and colors of different styles. Here are some window treatment ideas to dress your windows to suit the purpose and décor of your windows

Roman Shades for your windows

Roman shades are an elegant window dressing that gives your room a modern neat look. It is used in windows of small length or where you cannot simply add full length drapery. It consists of fabric that is neatly stacked at the top of the window and can be rolled down to cover your window using a cord or pulley mechanism. You can also find roman shades of wood or natural materials such as bamboo.

Valances for your windows

Valances are a short length drapery that is hung over curtains and drapes for merely decorative purpose or stand alone in curtain less windows too. Adding a valance over normal window treatment is oen of the easiest window treatment ideas that provides a luxurious vibe to your room’s interior. Valances come in various forms and fabrics. They can be box pleated or ruffled or plain. You can use valances in your living room window treatments or bedroom windows for elegance. To heighten up poshness, you can accessorize valances with ribbons, tassels and so on.

Curtains and drapes for your windows

Curtains and draperies are the most common form of window dressing that has been used for centuries. Although most people use the term curtains and drapes interchangeably, there are quite a few distinctions between the two. For instance, draperies are a heavier form of window dressing that is suited for formal settings, such as living room or dining rooms. They are, as a result, quite expensive because of their design, fabric, linings. Curtains on the other hand, are used prolifically in other rooms such as bedroom, kitchen etc. By its nature curtains are lighter in fabric and are hung from curtain rods with rings, rod pocket or grommets.

Sheers for your windows

Sheers for your window dressing can be a great option when you want to allow ample light in your room, as they are translucent in nature. Sheers provide you with a great balance between having privacy as well as allowing light into your room   Also during summer season instead of heavy draperies, having window sheers can keep your room cool.

Blinds for you window treatments

Blinds in whites or woods are an affordable choice as window treatment ideas for rooms such as work space, study room or kitchen. They offer control over privacy and regulating light flow in your room. Blinds are made of horizontal or vertical slats, which can be opened or shut with a mechanical or remote controlled mechanism. You can choose from the timeless venetian blinds or bamboo blinds as well roller blinds, vertical blinds and so on.

Before shopping for window treatments for your home, take measurements of the length of your window and floor to ceiling height, to ensure that you get proper fittings for your window dressing. Try to think of the purpose of your room, the need for lighting, as well as color scheme of your overall interior to get the right window treatment for your apartment.

***************************************************************************

আপনার জানালাকে ফিটফাট করার ৫টি আড়ম্বরপূর্ণ উপায়-

জানালা সাজানোর ধারনা

অনুবাদক: জনি

এপার্টমেন্টের অভ্যন্তরিন সজ্জার জন্য জানালা সাজানো প্রয়োজনীয় একটি উপাদান। জানালা না থাকলে আপনার রুমটি খালি দেখায় এবং মনে হয় কি যেন নেই। আপানার সাজানো জানালা অনেক কাজ করে, যেমনঃ আপনার ঘরে আলোর পরিমান এবং তাপমাত্রা নিয়ন্ত্রন, গোপনীয়তা প্রদান সেই সাথে আপনার অভ্যন্ত্ররিন সাজসজ্জার নান্দনিকতা উন্নত করে। আপানার ঘরে জানালার সাজসজ্জা নকশা, বুনট এবং শৈলীর রঙ আনা এক দরনের মজার বিষয় হতে পারে।

আপনার উদ্দেশ্য সাধন করতে ভিন্ন ভিন্ন উপায়ে আপনি জানালা সাঁজাতে পারেন, এখানে তা দেখান হয়েছে।

আপনার জানালার জন্য রোমান ছায়াঃ

রোমান ছায়া একটি মার্জিত জানালা সাজ যা আপনার রুমটিকে একটি আধুনিক রুপ দেয়। এটা ছোট দৈর্ঘ্যের জানালায় ব্যবহার করা হয় যেখানে বড় পর্দা ব্যবহার করা যায় না।এই পদ্ধতিতে কাপড় সুন্দরভাবে জানালার উপরে স্থাপন করা হয় এবং আপনি একটি কর্ড বা কপিকল প্রক্রিয়া ব্যবহার করে এটাকে পেচিয়ে রাখতে পারেন। আপনি কাঠের বা এই ধরনের বাশের প্রাকৃতিক উপকরণ দিয়েও তৈরি করতে পারেন।

আপনার জানালার জন্য ঝালরঃ

ঝালর হল স্বল্প দৈর্ঘ্য কাপড় বা পর্দার উপর ঝুলে থাকে শুধু মাত্র সাজানোর জন্য অথবা পর্দা ছাড়াও ঝালর জানালার উপর থাকতে পারে। সাধারন জানালা সাজানোর জন্য ঝালর যোগ আপনার ঘরের ভিতরে একটি বিলাস বহুল পরিবেশ তৈরি করবে। ঝালর বিভিন্ন আকারের এবং কাপড়ের হয়। এইগুলো বর্গাকৃতি, এলোমেলো এবং সাধারণ নকশার হতে পারে। আপনার বসার ঘরেরে জানালা সাঁজাতে অথবা শোবার ঘরের জানালায় আভিজ্জাতের ছোঁয়া দিতে আপনি ঝালর যোগ করতে পারেন। চকচকে বাড়াতে আপনি ঝালরের সাথে যুক্ত করেতে পারেন লেইছ, ফিতা এবং আরও অনেক কিছু।

আপনার জানালার জন্য পর্দা এবং ঝর্ণাঃ

শত শত বছর ধরে জানালা সাজানোর একটি সাধারণ পদ্ধতি হল পর্দা ও ঝর্না। যদিও বেশির ভাগ মানুষ পর্দা এবং ঝর্না শব্দতি অদলবদল করে ব্যাবহার করেন। দুইয়ের মধ্যে খুব কমই পার্থক্য রয়েছে। উদাহরণস্বরূপ ঝর্না হল জানালা সাজানোর জমকাল পদ্ধতি যা সাধারণত বসার বা শোবার ঘরে ব্যাবহার করা হয়। এর নকশা, বুনন এবং পাড়ের ফলে এটা খুবই ব্যয়বহুল। অন্নদিকে পর্দা ব্যাবহার করা হয় অন্যান্য ঘরের জন্য যেমনঃ শোবার ঘর, রান্না ঘর ইত্যাদি। স্বাভাবিক ভাবেই পর্দা অপেক্ষাকৃত হালকা এবং পর্দা দণ্ডের চক্রের মধ্যে ঝুলান থাকে।

আপনার জানালার জন্য শির:

যখন আপনি আপনার ঘরে পর্যাপ্ত আলো চাইবেন যেহেতু তারা প্রকৃতির, তাহলে আপনার জানালার জন্য শিরস সাজ একটি গুরুত্ব পূর্ণ বিষয় হতে পারে। শিরস আপনার রুমের মধ্যে গোপনীয়তা এবং আলোর একটি ভারসাম্য প্রদান করবে। সেই সাথে গ্রীষ্ম কালে ভারি ঝর্নার পরিবর্তে জানালায় শিরস আপানার রুমকে শীতল রাখতে পারবে।

আপনার জানলা সাঁজাতে ব্লাইন্ডস পর্দাঃ

কর্মক্ষেত্র, পড়ার ঘর অথবা রান্নাঘরের জন্য সাদা বা কাঠের ব্লাইন্ডস পর্দা  সামর্থ্যের মধ্যে এটি সেরা পছন্দ। এরা আপনার ঘরের গোপনীয়তার উপর নিয়ন্ত্রন এবং আলোর প্রবাহের উপর নিয়ন্ত্রন প্রদান করে। আনুভূমিক বা খাড়া সরু টুকরো দিয়ে ব্লাইন্ডস পর্দা তৈরি যা একটি যান্ত্রিক বা দূরবর্তী নিয়ন্ত্রণ ব্যবস্থার মাধ্যমে খোলা বা বন্ধ করা যেতে পারে। আপনার বাড়ির জন্য তাই আপনি পছন্দ করতে পারেন নিরবধি খরখরি বা বাশ খরখরি, বেলন খরখরি, উলম্ব ব্লাইন্ডস পর্দা ইত্যাদি।

আপনি আপনার জানালার সঠিক সজ্জাটি পেতে আপনার জানালার জন্য কেনাকাটা করার আগে প্রয়োজনীয় জানালার দৈর্ঘ্য এবং মেঝে থেকে ছাদের উচ্চতার মাপ নিন। আপনার ঘরটির উদ্দেশ্য, আলোর প্রয়োজনীয়তা সেই সাথে আপনার এপার্টমেন্টের অভ্যন্তরের সামগ্রিক রঙের কথা চিন্তা করে আপনি জানালার সঠিক সাঁজটি পেতে পারেন।